
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندیدر مراسم تودیع فرهاد پرورش و معارفه خانم فرزانه شرفبافی سرپرست جدید هما، حلم و صبوری پرورش را عامل تداوم فعالیتهای هما در شرایط سخت تحریم دانست و افزود: از اینکه یک بار دیگر در جمع همکارانم در هما هستم خوشنود بوده و در تلاشم که یکبار دیگر برای توسعه این شرکت و ارتقای آن برای رقابت در سطح منطقه با یکدیگر گام برداریم.
آخوندی ادامه داد: آقای پرورش در طول مدت مدیریت خود در هما کارهای سختی را انجام دادد. ویژگی صبوری و بردباری وی درخور تقدیر است و عامل مهمی در تداوم فعالیتهای هما در شرایط سخت تحریم بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط سخت تحریم، صبوری آقای پرورش کیمیایی بود که به کار همه آمد. به سهم خود از خدمات وی تشکر میکنم.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در کشور ما از آن برداشت اشتباهی شد بحث خصوصیسازی و اجرای اصل ۴۴ و سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری بود.
این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در سال ۹۱ و قبل از شروع مسئولیتم در کتابی در این باره مطالبی را نوشتم، گفت: سرجمع سرمایهگذاریها و انباشتی که ملت ایران در دولت مدرن در حوزه صنعت داشت چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه بود که در قالب شرکتهای مختلف در حوزههای پتروشیمی و سایر حوزهها وجود داشت. بااین حال از نظر من نکته بسیار مهمتر فرهنگ صنعتی و سازمانی بود که در این شرکتها انباشت شده بود و تمام ایده خصوصیسازی یافتن راهکار برای ثروت ملی، انسانی، فناوری و مادی بود که بتواند نرخ بهرهوری را بیشتر کند.
آخوندی ادامه داد: جفای بزرگ در حق ملت ایران و صنعت این بود که تمام این ثروت به ثروت مادی تبدیل و معادل شد یا اینکه ساختمان و تجهیزات بنگاهها را ارزیابی و
در نهایت با اعلام اینکه اینها شر هستند اقدام به دفع شر نمودند.
وی افزود: خصوصی سازی در تمام دنیا از ۱۹۸۵ در حال اجراست منتهی در تمام جهان اول به این نکته اهمیت میدهند که شرکتها را بازسازی نمایند و بعد اقدام به واگذاری آنها کنند. هیچ کشوری در هیچ کجای جهان شرکت مخابرات خود را به عنوان دفع شر رد نمیکند. مگر میشود صنعت پتروشیمی یا صنعت هوانوردی را یک شبه به بهانه خصوصیسازی واگذار کرد.
آخوندی به خصوصیات فردی و بردباری فرهاد پرورش اشاره کرد و ادامه داد: از این جهت حلم ایشان ارزشمند است که با صبوری جلوی واگذاری و ضرر و زیانها را گرفت. میخواستند هما را با هر قیمتی بفروشند آن هم بدون محاسبه ارزش سالها تجربه نیروی انسانی و برندی که افتخار ملت ایران بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله کسانی هستم که به خصوصیسازی علاقهمند بوده و در آن باره مقاله دارم، اما تاکید میکنم برای خصوصیسازی ابتدا بازسازی ساختاری بنگاههای بزرگ و بعد واگذاری این بنگاهها باید انجام شود.
وی ادامه داد: خوشحالیم که توانستیم هما را به چرخه بازسازی ساختاری برگردانیم و امیدواریم این سازمان بتواند در مسیر توسعه گام بردارد.
آخوندی به سرپرست جدید هما اشاره کرد و گفت: امیدوارم خانم شرفبافی با اندیشههای نو، انرژی تازه و توان بیشتر این راه را ادامه دهد. من مطمئن هستم به کمک شما همائیان عزیز یک همای سرافراز را خواهیم داشت و همچنین امیدوارم که بتوانیم با کمک یکدیگر خانم شرفبافی را بر انجام ماموریت جدید یاری دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد که فرهاد پرورش در ماموریت جدید خود موفق باشد و ادامه داد: خانواده صنعت هوانوردی خانوادهای کوچک، اما موثر در توسعه ملی است. برهمین اساس سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و خود ما در وزارتخانه باید با کمک و همکاری یکدیگر در توسعه این صنعت گام برداریم.
برنامههای راهبردی هما در شرف تدوین است
سرپرست جدید شرکت ایران ایر ( هما) با بیان اینکه برنامههای راهبردی هما در شرف تدوین است، گفت: در مرحله شناسایی منابع برای تأمین مالی خرید هواپیماهای جدید قرار داریم.
فرزانه شرفبافی امروز در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: هواپیماهای خریداری شده در دوران جدید یکی پس از دیگری در حال به پرواز درآمدن هستند.
وی ادامه داد: فرصتهای نوسازی و بازسازی ساختاری هما فراهم شده است و با برنامهریزی و مدیریت منابع مالی، انسانی و همکاری در صنعت میتوان همایی بهتر
کرد.
شرفبافی اظهار داشت : همه مردم ایران حق دارند از پروازهای بموقع و اقتصادی بهرهمند شوند.
سرپرست ایران ایر گفت : توجه به مناطق کمتر توسعهیافته برای هما ضروری است و
لازم است که خدمترسانی هما در کلاس جهانی و شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.
شرفبافی ادامه داد : دستاندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی سرمایههای افتخار آفرین این کشور هستند ، امروز شرایط ما دشوار است، اما میتوانیم با هم همایی بهتر کنیم.
وی به بندهای ششگانه دستورالعمل وزیر راه به مدیران هما اشاره کرد و گفت: تکلیف وزیر راهو شهرسازی خط مشی را برای دستاندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی و هما تعیین کرده است.
شرفبافی با تأکید بر اینکه برنامه راهبردی هما در شرف تدوین است، گفت: برنامههای خاصی برای مدیریت هما در نظر گرفتهام که شامل 9 بند است.
وی بازسازی ساختاری و اصلاح هما و اصلاح ساختار انسانی، مالی و دستمزدی هما را یکی از برنامههای خود عنوان کرد و گفت: اصلاح سیستم مدیریتی ایمنی، کیفیت، امنیت و فناوری جدید اطلاعات از دیگر برنامههای اینجانب است.
شرفبافی افزود: ارتقای سطح کیفی خدمات برای رقابتپذیری در منطقه و جهان و ارتقای همکاری با شرکتهای معتبر هوایپمایی دنیا یاتا و ایکائو از دیگر برنامههاست.
وی توجه ویژه به منابع آموزش انسانی، استقرار مدیریت عملکرد، بهبود روشهای بازرگانی و بازاریابی و گسترش شبکه پروازی هما را از دیگر برنامههای خود ذکر کرد.
به گفته شرفبافی،بازنگری و بازیابی صندوق بازنشستگی هما،ارتقای فرهنگ سازمانی و ارتقای اخلاق و مشتریمداری از دیگر برنامههای مدنظر است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تعیین فاینانسر برای تأمین منابع مالی خرید هواپیمای جدید گفت: در مرحله شناسایی فاینانسرها قرار داریم.