عید و هنر و داستان؛ برنامههای نوروزی دانشآموزان ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: برنامههای متنوعی در زمینه هنر و داستان در ۲ قسمت فعالیتهای ادبی و هنری برای ایام نوروز دانش آموزان درنظر گرفته شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش؛ رضوان حکیم زاده درباره برنامههای دانش آموزان برای ایام نوروز افزود: فعالیتهای ادبی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان شامل سه قسمت داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی و فعالیتهای هنری شامل عکاسی، نقاشی و فیلم کوتاه است.
وی ادامه داد: هر دانش آموز براساس علاقه خود میتواند یکی از این محورهای اعلام شده را انتخاب کند و فعالیت نوروز خود را انجام دهد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف این است که دانش آموزان از ایام نوروز برای بروز خلاقیت خود استفاده کنند گفت: دانشآموزان به این واسطه میتوانند مهارت خواندن و درک مطلب خود را ارتقا بخشند و همچنین از طریق کتابخوانی با گنجینه ادبیات آشنا شوند و پیامهای تربیتی را از این طریق دریافت کنند.
حکیمزاده افزود: همچنین دانشآموزان به واسطه فعالیتهای هنری میتوانند به ساحت هنری و زیبایی شناختی مورد نظر در سند تحول بنیادین که کمتر مورد توجه قرار گرفته، بپردازند، در واقع تعطیلات نوروز مجالی برای پرداختن به فعالیتهای هنری است.
وی افزود: چارچوبهای برنامه داستان و هنر ایام نوروز دانشآموزان آماده و توضیحات لازم در این خصوص به مدارس ابلاغ شده است؛ اقدامات تبیینی و پشتیبانی مانند پارسال انجام شده است تا دانش آموزان براساس چارچوب اعلام شده یکی از فعالیتها را انجام دهند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش بینی شده تا از دستاوردهای دانش آموزان استفاده شود، گفت: به همه دانش آموزانی که در برنامه داستان و هنر نوروز شرکت میکنند، بازخورد مناسب داده میشود که این بازخورد تشویقی برای ادامه فعالیت از طریق بیان نقاط قوت و نقاط قابل بهبود است.
پیک نوروزی توزیع نمیشود
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره توزیع پیکهای نوروزی اظهار داشت: چندسالی است که پیک نوروزی نداریم، هدف این است که از این فرصت برای ارتقای مهارتهای سوادپایه دانشآموزان از طریق فعالیتهای خلاقانه بهره گرفته شود.
حکیم زاده ادامه داد: همچنین با توجه به آسیبهای فضای مجازی امید است فعالیت کتابخوانی به صورت گسترده مورد توجه قرار گیرد، همان طور که در سالهای گذشته هم کتابخوانی مورد استفاده قرار گرفته است این امکان ایجاد شود که دانش آموزان مهارتهای خوب کتابخوانی را پرورش دهند.
وی افزود: انجام فعالیتهای خلاقانه یکی از مواردی است که مورد توجه مقام معظم رهبری هم بوده و در راستای تقویت و ارتقای مهارتهای سواد پایه به خصوص استفاده از زبان فارسی موثر است.
برگزاری نمایشگاه های مجازی
حکیم زاده ادامه داد: فعالیتهای دانش آموزان در گروههای کلاسی شبکه شاد در فرصتهای کلاس درس حضوری و فعالیتهای فوق برنامه مانند فعالیت ویژه مدرسه فراهم میشود و همچنین نمایشگاههایی به صورت مجازی یا به صورت مدرسهای در هفته معلم در شبکه شاد یا به صورت حضوری در مناطقی که امکان حضور وجود دارد، برگزار میشود.
وی تاکید کرد: هدف تشویق دانشآموزان است تا از این فرصت برای ارتقای یادگیری استفاده بیشتری شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انتخاب موضوع برای دانش آموزان آزاد است، گفت: دانش آموزان میتوانند در موضوعاتی مانند دنیای کرونا و بدون کرونا، تجربه خود را از این دوران در قالب هنر نشان دهند.
حکیم زاده افزود: همچنین بحث اشتیاق برای مدرسه و تجربه آنها از تعطیلی مدارس در ایام کرونا میتواند دستمایه کاری هنری آنها باشد.
وی ادامه داد: در راستای تشویق کار خیر و مدرسه سازی، یکی از محورهای در نظر گرفته شده، مدرسه برای همه کودکان است که دانش آموزان علاقهمند به این بخش هنری میتوانند آثار خود را در این حوزه خلق کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آثار دانشآموزان میتواند متناسب با پایه تحصیلی و علاقه مندی آنها در قالب نقاشی، عکاسی، فیلم کوتاه باشد.
حکیم زاده گفت: دانشآموزان میتوانند در فعالیتهای داستانخوانی با انتخاب خود و با کمک خانواده و معلم یک کتاب داستان بخوانند و خلاصه آن را با استفاده از فایل صوتی برای معلم و همکلاسیها در گروههای کلاسی شبکه شاد ارائه کنند.
وی افزود: همچنین دانش آموزان میتوانند در فعالیت داستان نویسی با توجه به علاقه و رغبت در موضوع دلخواه داستان بنویسند یا توصیف و گزارشی از خاطرات عید یا سفر خود تهیه کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین دانشآموزان میتوانند داستانهای نقل شده از پدر بزرگ، مادر بزرگ یا سایر اقوام را بنویسند و هدف از این کار ایجاد یک ارتباط بین نسلی و استفاده از تجربه نسلهای پیش است.
حکیمزاده افزود: دانش آموزان حتما لازم است با دستخط خود داستان را بنویسند و در صورت علاقه مندی، میتوانند داستان را مصور کنند. کتابهای خوبی در سالهای گذشته توسط دانش آموزان نوشته شده بود و خود آنها تصویرسازی و طراحی انجام داده بودند.
وی ادامه داد: دانش آموزان میتوانند در حوزه داستان گویی با استفاده از متون کهن یا تخیل خود، متنی را روایت کنند و با ضبط صدا و تصویر خود یک کار عملی در کلاس ارائه کنند.
مدارس به مقررات تعیین شده پایبند باشند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره پخش پلوکپیهای تکالیف آموزشی توسط برخی معلمان به دانش آموزان در ایام نوروز گفت: از مدارس خواسته ایم به مقررات تعیین شده پایبند باشند و اجازه دهند دانشآموزان در ایام عید با علاقه و اشتیاق خود فعالیتی را انجام دهند.
حکیم زاده افزود: مدارس باید این کار را به صورت هماهنگ انجام دهند و با دادن آزادی عمل به دانش آموزان، فرصت بروز خلاقیت را برای آنها فراهم کنند.
وی ادامه داد: برنامه داستان و هنر در راستای ارتقای مهارتهای سوادی است که میتواند به آنها کمک کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: امید است مدارس در همان چارچوب اعلام شده از دانش آموزان انتظار داشته باشند و برای ایام عید برنامه هنر و داستان را ادامه دهند تا دانش آموزان ایام خوبی را سپری کنند.