پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای شهر تهران درباره ورود تراموا، اتوبوس و واگن از محل قرارداد چین گفت: تراموا هنوز نیامده و اتوبوس در حال آمدن است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران صبح امروز یکشنبه در ابتدای دویست و نود و یکمین جلسه شورای شهر در گفتگو با خبرنگاران افزود: امروز نتیجه برنامه ریزی حمل و رسیدن اتوبوسها به تهران اعلام میشود ولی در مورد واگنهای مترو، من از همه مسئولان کشور درخواست کمک کردم و آنها نیز کمک کردند، اما حالا چینیها برای ما ناز می کنند.
با انتصاباتی که مدام تغییر میکند موافق نیستم
چمران در ادامه درباره انتصابات اخیر در شهرداری پایتخت نیز گفت: من با این نوع انتصاب که مدام تغییر میکند موافق نیستم و به مذاق من سازگار نیست اما هرکسی هر تصمیمی بخواهد میتواند که بگیرد.
وی درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه در برخی خطوط کرایه تاکسیها حدود ۵۰ درصد افزاش یافته است، هم تصریح کرد: شورای شهر در این زمینه مصوبه نداشته و زمینه قانونی نداشته که بر اساس شرایط آب وهوا نرخ کرایه را بالا ببرند و شرایط آب وهوایی نامناسب هم نداشتیم و غیرقانونی است و سازمان تاکسیرانی باید برخورد مناسب و قانونی داشته باشد.
چمران همچنین با اشاره به ایجاد خط تردد در بزرگراه همت خاطر نشان کرد: شهرداری این موضوع را به صورت شفاهی مطرح کرد اما مسئلهای نیست که در شورا برررسی و تصویب شود وشورای ترافیک تهران در این مورد تصمیم گرفته است.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه درباره نامگذاری خیابان بیستون به نام شهید یحیی سنوار نیز گفت: این موضوع منتفی شد و از ابتدا ابلاغ نشد و بررسی حقوقی کردیم و این موضوع را ابلاغ نکردیم وسر و صداها بیجا بود.
هنوز برای بهبود شرایط هوای پایتخت اتفاق عملی رخ نداده است
در ادامه، رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید براینکه سال گذشته دیوان محاسبات درخصوص وضعیت آلودگی هوای تهران گزارش دقیقی در مورد وضعیت اجرایی دستگاهها تهیه و ارائه کرد، گفت: با معاون دادستان تهران و کل کشور جلسه داشتم که گفتند گزارش خوبی از وضعیت اجرای قانون هوای پاک تهیه کردند.
مهدی پیرهادی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ هم گزارش گیری کرده اما هنوز اتفاق عملی در راستای بهبود شرایط هوا رخ نداده است.
وی گفت: از سران سه قوه میخواهم یک جلسه با موضوع آلودگی هوا برگزار کرده و نتایج آن را به مردم هم اعلام کنند.
پیرهادی در ادامه با بیان اینکه تعدادی از باغات خریداری شده که قرار بود به بوستان تبدیل شود هنوز به بوستان نشدهاند، گفت: من بارها با مدیران مربوطه تماس گرفته و به آنها تذکر دادم، اما اتفاقی در این زمینه نیز رخ نداده است.
وی تصریح کرد: حدود ۲۰ باغ خریداری و به بوستان تبدیل شده است اما متاسفانه باغات تملک شده در مناطق جنوبی هنوز به بوستان تبدیل نشدهاند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: بنا به دلایلی از جمله سستی و بی حالی مدیران، این مهم هنوز محقق نشده؛ بگونهای که باغی را داریم که یکسال از تملک آن میگذرد؛ اما هنوز به بوستان تبدیل نشده است.
در سامانه پرداخت آنلاین برای روزهای بارندگی تا ۵۰ درصد افزایش کرایه تاکسی پیش بینی شده است
احمد علوی دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: مصوبهای در گذشته داشتیم که نرخ بهای خدمات ۱۴۰۳ تاکسی ها باید با پرداخت آنلاین صورت می گرفت و این سامانه را باید سازمان تاکسیرانی اجرایی می کرد.
وی افزود: قرار بود سامانه اعلام نرخ که آماده شد، رانندگان بتوانند در روزهای بارندگی تا ۵۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند؛ اما این افزایش به شرط راه اندازی سامانه بود و نباید حالا این افزایش کرایه صورت گیرد.
علوی تاکید کرد: سازمان تاکسیرانی باید سه ماه بعد از ابلاغ مصوبه، سامانه برخط ایجاد می کرد و دوستان تاکسیرانی باید در مورد عملکردشان در این خصوص به شورای شهر گزارش دهند چراکه این موضوعات اختلافاتی را بین مسافر و راننده به وجود آورده است.
انتقاد از نزدیک به ۵۰ تغییر مدیریتی در شهرداری تهران در دوماه
حبیب کاشانی نیز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر با بیان اینکه در دو ماه اخیر قریب به ۵۰ تغییر در شهرداری تهران داشتیم، گفت: چرا این قدر آزمون و خطا میکنیم؟ برخی وقتها میخواهم با مدیری صحبت کنم؛ می گویم بپرسید که تغییر کرده است یا خیر.
عضو شورای شهر تهران افزود: الان مدیریت به مانند بازی صندلی در مدارس شده است و هر کسی هم به صندلی نرسد، حکم مشاور میدهند.
باید از تجربه دیگر کشورها در زمینه کاهش آلودگی هوا استفاده کرد
در ادامه مهدی اقراریان دیگر عضو شورا به بارش باران در تهران اشاره کرد و گفت: اگرچه هوای پایتخت کمی مطلوب شد اما نباید فراموش کنیم که در روزهای آینده مجددا آلودگی هوا به پایتخت برمی گردد.
وی تاکید کرد: باید از تجربه دیگر کشورها در زمینه کاهش آلودگی هوا استفاده کرد و رؤسای قوای کشور هم باید به مسئله تهران بپردازند و این ابر چالش نیاز به مداخله حکمرانی دارد.
اقراریان با بیان اینکه مدیریت شهری آمادگی همکاری با دولت و قوه قضاییه برای حل مشکل آلودگی هوا دارد، گفت: فرزندان ما در این هوای آلوده نفس میکشند و پیامدهای زیان بار آن سالهای آینده مشخص خواهد شد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این تذکر گفت: ما هم باید در این زمینه حرکت کنیم و نباید منتظر دیگران باشیم. یکایک وظایف و مسئولیتهای سازمانها و دستگاهها مشخص شده و جلسه مفصلی در این مورد تشکیل شده است.
اقراریان در صحبت های خود در دویست و نود و یکمین جلسه شورای شهر به مساله افزایش قیمت ارز هم اشاره و تصریح کرد: ارتباط این مسئله با شورا این است که با افزایش قیمت ارز و تورم، سفره خدمت رسانی به مردم کوچکتر خواهد شد و ممکن است درآمد بیشتری داشته باشیم؛ اما خدمت کمتری ارائه خواهد شد.
وی افزود: برخی خریدهای ما متأثر از قیمت ارز است و این باعث سلب اعتماد میشود. درخواست بنده این است که به مسئله تورم به صورت جدی نگاه شود. سریال تغییر مکرر مدیران بیهدف استمرار دارد
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور دویست و نود و یکمین جلسه شورای شهر با اشاره به انتصابات در شهرداری تهران گفت: در آخرین ماههای این دوره از مدیریت شهری دوباره شاهد تغییر و تحولات گسترده مدیریتی هستیم انتظار ما این بود که با توجه به بیثباتی که در طول سه سال و نیم گذشته تجربه کردهايم در ماههای آخر شاهد ثبات مدیریتی باشیم.
وی افزود: متاسفانه همچنان سریال تغییر مکرر مدیران بیهدف استمرار دارد و امیدوارم شهرداری تهران قدر ماههای آخر خود را بداند و به جای جابجایی مدیران به فکر ارائه خدمات باشد.
عضو شورای شهر پایتخت همچنین با اشاره به نرخ کرایه اتوبوس و مترو اظهار داشت : مطابق با مصوبه شورای شهر، اتوبوسرانی میتواند برای ارائه سرویس بهتر در روزهای تعطیل بهای بلیت را ۵۰ درصد افزایش دهد.
وی ادامه داد: اما در این مصوبه ذکر نشده است که منظور از روزهای تعطیل کدام یک از تعطیلات هستند در روزهای اخیر مشاهده کردیم که به دلیل آلودگی هوا ادارات تعطیل بودند و به موازات همین تعطیلی، اتوبوسرانی اقدام به افزایش کرایههای خود کرد این در حالی است که در روزهای تعطیل اخیر مشاغل آزاد و برخی از ادارات سر کار بودند.
نرخ کرایهها در شرایط خاص تا ۵۰ درصد میتواند افزایش یابد
تشکری هاشمی تصریح کرد :ما به دنبال کاهش آلودگی هوا و افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی هستیم اما با افزایش ۵۰ درصدی بهای بلیط اتوبوس از این کار جلوگیری میکنیم و منجر به افزایش نارضایتی و شکایات شهروندان میشویم بر همین اساس پیشنهاد میکنم تا این مشکل که در مصوبه به وجود آمده است در قالب یک دو طرح دو فوریتی برطرف شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سامانه بر خط تاکسیهای شهر تهران نیز گفت: تاکسیرانی نرمافزار تاکسیهای بر خط خود را آماده کرده اما از آنجایی که هنوز کامل نشده به صورت آزمایشی کار خود را آغاز میکند اما در این مصوبه نیز نیاز است اصلاحاتی انجام شود، باید در این مصوبه نیز ذکر شود که نرخ کرایهها در شرایط خاص تا ۵۰ درصد میتواند افزایش یابد.
تصویب طرح دو فوریتی اصلاح نرخ بلیت و کرایه حمل و نقل عمومی در پایتخت
اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز طرح دو فوریتی اصلاح نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران برای سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند.
طبق اصلاحیه تبصره ۲ ماده ۵ مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳، به شهرداری تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اجازه داده میشود تا در صورت ایجاد سامانه هوشمند محاسبه و اعلام نرخ کرایه پس از تصویب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در ساعات اوج ترافیک از ۷ تا ۹ صبح و ۱۵ تا ۲۰ عصر تا ۵۰ درصد به کرایه موضوع این ماده اضافه کند.
همچنین بر اساس تبصره ۵ ماده ۹ تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳، شهرداری مکلف است کرایه خطوط بخش عمومی و خصوصی در روزهای تعطیل و نرخ کرایه در نوبت شب را از ساعت ۲۲ لغایت ۶ صبح به میزان ۵۰ درصد بیشتر از نرخهای مصوب محاسبه و اعمال کند؛ بنابراین گزارش، روزهای تعطیل منطبق با تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بوده و شامل روزهایی که به دلیل اضطرار و آلودگی هوا تعطیل میشود، نخواهد بود.سرانجام با رأی مثبت اعضای شورای شهر طرح دو فوریتی اصلاح نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد.