اخبار «آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونا تا پایان هفته، مطابق با استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت» را در خبر ۱۴ شبکه ۱ امروز پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۱۵:۴۲

بخش  اول :

بخش دوم:

آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا تا پایان هفته

مدیر گروه نظارت بر آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونای ستاد اجرایی فرمان امام گفت: با پایان مراحل مطالعات حیوانی، مرحله انسانی، که حجم نمونه ی ۵۶ نفر را دارد آخر این هفته آغاز می‌شود.

اداره بیولوژیک و اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو، مراحل انسانی را با نهایتِ دقت و وسواس نظارت می‌کنند و تمامی مراحل، مطابق با استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت انجام خواهد شد.

مطالعات انسانی، این واکسن با استفاده از ویروس ضعیف شده، سه مرحله دارد که در مرحله اول، ایمنی واکسن و در مراحل بعد با جمعیتِ بزرگتر، میزان اثربخشی و ایمنی، ارزیابی خواهد شد.

موفقیت مجدد ایران در کاهش روند بیماری کرونا

موفقیت مجدد ایران در کاهش روند بیماری کرونا هم خبر خوب دیگریست که البته جز با عزم جهادی مردم در همراهی با مسئولان به خصمص با طرح موفق و محله محور شهید سلیمانی ممکن نبود .

3 هفته ای هست که روند بیماری کرونا در کشور نزولی شده و در این مدت شمار روزانه مبتلایان حدود 45 درصد و شمار جانباختگان حدود 44 درصد کاهش داشت.

به گفته معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران کرونا نسبت به یک ماه گذشته در تهران ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده که البته این روند در 10 روز گذشته سرعت بیشتری هم داشت.

خبرهای خوش هم از گذراندن موج سوم بیماری حکایت دارد که در ابتدا شدت زیادی داشت و حالا دیگر هیچ شهر قرمزی وجود ندارد. 

تازه ترین آمار کرونای سخنگوی وزارت بهداشت

در تازه‌ترین آمار سخنگوی وزارت بهداشت، که لحظاتی قبل منتشر شد از ظهر دیروز تا امروز شش هزار و ۱۵۱ بیمار جدیدِ مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۱۹۱ بیمار هم جانباخته اند. همچنین ۹۹۱ نفر بستری شدند و شمار بیماران تحت مراقبت‌های ویژه هم به پنج هزار و ۵۱۹ نفر رسید.

تعلیق پروازها به انگلستان به علت شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا

معاون وزیر راه و شهرسازی : با تشخیص وزارت بهداشت، پروازها به مقصد کشور انگلستان به علت شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، به مدت دو هفته تعلیق می شود.
 
البته هنوز درباره قرنطینه مسافرانی که از انگلیس باز می گردند و محدویت پرواز درباره سایر کشورهایی که ویروس کرونای انگلیسی در آن ها هم شایع شده، تصمیمی گرفته نشد. 
 
اما بیشترین نگرانی را اروپایی ها به خصوص همسایگان انگلیس دارند. با درز اطلاعات ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی، که هم قدرت سرایتش 70 درصد بیشتر شده، و از ان خطرناکتر قدرت عفونت زایی بیشتری هم دارد ، معادلات جهانی درباره این ویروس کاملا به هم ریخت.
 
وزیر بهداشت انگلیس اذعان کرده با این ویروس کرونای جهش یافته، اوضاع از کنترل خارج شده. ابتدا گزارشی از انگلیس ببینیم بعد با خبرنگار مان در لندن درباره این ویروس جهش یافته و آنچه بر سر انگلیس آورده بیشتر صحبت می کنیم.
 
در آمریکا؛ که هم از نظر ابتلا به کرونا و هم مرگ و میر براثر این بیماری در صدر جهان است، با مرگ ۲ هزار و ۴۹۷ نفر دیگر، ​ آمار جان باختگان به ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.
 
تعداد مبتلایان هم با شناسایی ۱۸۹ هزار مورد جدید، حدود ۱۸ میلیون و ۲۶۸ هزار نفر شد. ایالت کالیفرنیا با دو میلیون مبتلا و ایالت‌های تگزاس و فلوریدا با یک ونیم میلیون مبتلا بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده اند.
 
نیویورک هم با ۳۷ هزار نفرفوتی، بیشترین قربانی را دارد. به علت پرشدن تخت بیمارستان‌ها، بیماران در راهرو‌ها و چادر‌ها درمان می‌شوند.
 
کرونا در زندان‌های آمریکا هم بیداد می‌کند طوری که دستکم ۲۷۵ هزار زندانی در سراسر امریکا به ویروس کرونا آلوده شده و بیش از ۱۲۰۰ نفر فوت کرده اند.
 
در ایالت‌های داکوتای جنوبی، کانزاس و آرکانزاس بیش از نیمی از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده اند. کنگره آمریکا بالاخره پس از ۵ ماه، بسته ۹۰۰ میلیارد دلاری حمایت مالی از ده‌ها میلیون بیکار و واحد‌های تولیدی را که بر اثر کرونا تعطیل شده اند تصویب کرد. این کمک‌ها قرار است بین ۱۶۰ میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت آمریکا توزیع شود.

جمهوریت، انتخابات و آراء مردم، بنیان و اساسی است که این نظام را به خوبی حفظ کرده است

رئیس جمهور در نشست حقوق اساسی و شهروندی با مرور روند تصویب قانون اساسی کشور، گفت: جمهوریت، انتخابات و آراء مردم، بنیان و اساسی است که این نظام را به خوبی حفظ کرده است.
 
آقای روحانی با طرح برخی نظرهای حقوقی اش از جمله اینکه، مجری قانون اساسی در همه دستگاه ها، نظارت بر کار وزیران و تعیین خط مشی اداره کشور صرفا از اختیارات رئیس جمهور است، از حقوقدان ها خواست: این نظرها را با استناد به قانون اساسی، بررسی کنند.
 
رئیس جمهور تدوین و اجرای قانون حقوق شهروندی را از جمله دستاورد های دولت دانست وگفت: دولت سعی کرده در عرصه بین الملل در مواردی مثل برداشت گاز و نفت از مخازن مشترک، حقوق ملت ایران را حفظ کند.
 
آقای روحانی گفت: تحول سلامت، رایگان شدن آب، برق و گاز برای کم مصرفان، و خدمات گسترده به روستاییان، برخی از حقوق مسلم مردم است که دولت آنها را محقق کرده. (باصداروحانی) در پایان این نشست رئیس جمهور همچنین از 10 عنوان کتاب در زمینه حقوق شهروندی، قانون اساسی و تمبر ویژۀ قانون اساسی رونمایی کرد.

محور اصلی تاکیدهای رئیس قوه قضاییه؛ پیگیری حقوق پرستاران

پیگیری حقوق پرستاران ، خنثی سازی تحریمها با تقویت توان داخلی ، پاسداری از امنیت، و اجرای قانون بدون توجه به هیاهوی تبلیغاتی، محور اصلی تاکیدهای رئیس قوه قضاییه در نشست این هفته شورای عالی قضایی بود. 
 
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ابتدای این نشست با تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار، اشاره ای به پیگیری های دستگاه قضایی برای رسیدن این قشر فداکار به حق و حقوقشان داشت و بار دیگر به سازمان بازرسی دستور داد تا تحقق همه خواسته های به حق جامعه پرستاری، این موضوع را پیگیری کند. .
 
رئیس دستگاه قضایی همچنین با تبریک ولادت حضرت مسیح ، خطاب به مدعیان دروغین پیروی از آن حضرت گفت:حضرت عیسای مسیح هیچگاه ظلمی که این روزها به مظلومان در منطقه و جهان از جمله فلسطین و یمن می شود و تحریم های ظالمانه به سرکردگی آمریکا را تحمل نمی کرد.
 
رئیس عدلیه از تحریم های ظالمانه آمریکا هم گفت و گوشزد کرد: ​حتی یک ساعت تاخیر در خنثی سازی و دور زدن تحریمها خلاف شرع و عقل، و قوی شدن از درون رمز موفقیت در برابر تحریمهاست.
 
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به هجمه های رسانه ای پس از اجرای حکم اعدام یک خیانتکار ، بر اجرای قانون بدون توجه به هجمه های تبلیغاتی تاکید کرد و گفت: امنیت جامعه در اولویت است و اینکه کسی با ارتباط با بیگانه بخواهد امنیت را بر هم بزند پذیرفتنی نیست.

جلسه شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، عصر امروز

جلسه شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، عصر امروز به میزبانی نهاد ریاست جمهوری برگزار می شود.
 
این شورا تاکنون بیش از ۵۰ جلسه، برگزار کرده و طرح هایی در زمینه اشتغال، اصلاح امور بانکی و بودجه، کنترل قیمت ارز، و کالاهای اساسی تصویب کرده است.
 
آخرین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، چهارم آذر در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و ایشان بر لزوم برگزاری منظم و پی درپی جلساتِ این شورا تاکید کردند.

مشکل تامین نهاده دامی حل شد

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام: مشکل تامین نهاده دامی، حل و ۱۰۰ درصد نهاده های دامی تامین شد.
امروز دبیر ستاد تنظیم بازار هم، از تصمیمات جدید برای افزایش تولید جوجه یک روزه، مرغ و تخم مرغ خبرداد و گفت: در روزهای آینده، روند قیمتها کاهشی خواهد شد.

توافق ساخت بیمارستان های، ۱۹ هزار تخت در تهران

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که برای بازدید از روند احداث ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش، به این بیمارستان رفته بود خبر داد: مرحله نخست این ساختمان تا پایان سال، تکمیل می شود.
 
طرح ساختمان جدیدِ بیمارستان شهدای تجریش، ۱۳ طبقه و حدود ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد که ساخت آن در حال اجراست.
 
سردار محمد همچنین با اشاره به اینکه: قرارگاه خاتم با ساخت بیمارستان در استان‌های مختلف، ۶ هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی در دست اجرا دارد از توافق برای ساخت بیمارستان هایی، شامل ۱۹ هزار تخت در تهران خبر داد.

کارخانه های تولید اتوبوس

دو هفته قبل بود که معاون اقتصادی رئیس جمهور از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیوستن ۵ هزار اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری کشور خبر داد.
 
آقای نهاوندیان گفته بود: این مصوبه، علاوه بر بهبود شرایط حمل و نقل در شرایط کرونایی، رونقی در تولید اتوبوس‌های داخلی ایجاد می کند.   

افت شاخص کل بورس

در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با افت ۲ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد، رسید.
 
در این بازار همزمان ۳۴۱ نماد بیش از یک درصد رشد و ۲۰۱ نماد بیش از یک درصد افت را تجربه کردند که البته نماد‌های شستا، ایران خودرو و فولاد مبارکه از تاثیرگذاران شاخص کل امروز بودند.
 
سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت هم امروز خبر داد: سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند تا پایان سال به صورت تجمیع شده، سود سهام ۳۶ شرکت بورسی را دریافت می‌کنند.

رادیو مقاومت

در آستانه اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، رادیو مقاومت با شعار «رادیو مقاومت صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی است» فعالیت خود را آغاز کرد.
 

قدردانی فرمانده نیروی انتظامی از مدافعان سلامت

سردار اشتری که امروز به بیمارستان ولیعصرِ ناجا رفته بود در ارتباط تصویری با بیمارستانهای 9 گانه این نیرو، از روحیه جهادی نیروهای مسلح در مقابله با کرونا گفت و افزود: مدافعان سلامت در مواجهه با بیماری ویروس کرونا و پیشگیری از آن، خوش درخشیدند. فرمانده نیروی انتظامی همچنین بر توسعه بیمارستانها تاکیدکرد.

امتحانات دانش‌آموزان حضوری یا مجازی ؟

حضوری یا مجازی مسئله این است. برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به روش مجازی یا حضوری و نحوه سنجش دانش‌آموزان در آزمون‌ مجازی سوالاتی است که این روزها از سوی دانش‌آموزان و معلمان مطرح می‌شود.خبرنگار ما برای گرفتن جواب این سوالات سراغ مسولان آموزش و پرورش رفت.

چقدر مردم به توصیه های کرونایی در شب یلدا عمل کردند؟

دیشب شب یلدا بود و مسولان بهداشتی برای دورهمی های این شب از روزهای قبل هشدارهایی دادند. امروز پلیس اعلام کرد در اجرای طرح محدودیت های تردد شبانه، فقط در شب یلدا بیش از 59 هزار خودرو جریمه شدند، و به همین میزان هم برای رانندگان خاطی، پیامک ارسال شده. خبرنگار ما در گزارشی پگیر شده ببینه چقدر مردم به توصیه مسولان عمل کردند.

بررسی تازه‌ترین تحولات بازار جهانی نفت

وزیر نفت کشورمان، برای بررسی تازه‌ترین تحولات بازار جهانی نفت، وارد مسکو، پایتخت روسیه شد.
آقای زنگنه در این سفر با الکساندِر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه و نیکلای شول گینوف، وزیر انرژی این کشور دیدار و گفت‌ وگو می‌کند. 
 
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، موسوم به «اوپک پلاس» که روسیه هم یکی از اعضای آن است دو هفته پیش، تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را از ژانویه 2021، 500 هزار بشکه در روز افزایش دهند. هم اکنون میزان تولید روزانه این دو سازمان، روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است. 

سفارت آمریکا در عراق، آماج حملات موشکی 

سفارت آمریکا در عراق، دیشب آماج حملات موشک های کاتیوشا قرار گرفت. آمریکا با این ادعا که این حملات، خسارت جانی نداشته از بغداد خواست: جلوی این حملاتِ پیوسته را بگیرد.
 
برخی منابع اعلام کرده اند: فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سِنتکام، در زمان حمله موشکی در سفارت بوده است.

تحریم های ظالمانه علیه کشورمان ،​ نقطه مشترک حاکمان آمریکا

اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان ،​ نقطه مشترک حاکمان آمریکا ؛​ از هر حزبی که باشند .آمریکای اوباما با آمریکای ترامپ چه تفاوتی دارد وقتی بیشترین ، شدید ترین و پیچیده ترین تحریم ها در دوره اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا علیه کشورمان اعمال شد.؟

ایران درباره منطقه، فقط با کشورهای منطقه، مذاکره می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید: آمریکا به عنوانِ ناقض برجام باید به تعهداتش برگردد و این بازگشت، فقط بر روی کاغذ نیست.
 
آقای خطیب زاده گفت: همانطور که بارها اعلام شده، ایران وقتی به برجام برمی گردد که همه طرف ها به تعهداتشان عمل کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به قانون راهبری لغو تحریم ها تاکیدکرد: قانونگذاری مجلس برای همه لازم الاجراست. 
 
آقای خطیب زاده گفت: در حالی که اروپا منطقه را به زرادخانه ی سلاح تبدیل کرده و کشورهای متجاوز را تجهیز می کند، اجازه ندارد درباره مسائل منطقه ی ما صحبت کند. ایران درباره منطقه، فقط با کشورهای منطقه، مذاکره می کند.
 

برگزیت بدون توافق و کرونای انگلیسی عامل تداوم و تشدید ترافیک سنگین جاده ای در مرزهای ای کشور

به گزارش شبکه رویترز، در پی تغییرات قریب الوقوع در مقررات گمرکی در بنادر انگلیس در میانه خروج کامل این کشور از اتحادیه اروپا، کامیون های حمل بار در جاده های منتهی به بندر دوور (DOVER) در مسیری به طول سی و دو کیلومتر صف کشیده اند. بندر دوور در جنوب شرق انگلیس قرار دارد و نزدیکترین بندر این کشور به فرانسه است.
 
شبکه بی بی سی گزارش داد با مشاهده گونه ی جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس، کشورهای مختلف اروپایی به اعمال محدودیتهای ورود مسافر و کالا از آن کشور مبادرت کردند.
به گزارش بی بی سی فرانسه ازجمله این کشورها است که هرگونه تردد هوایی، زمینی، دریایی ، ریلی و جاده ای را به مقصد فرانسه ممنوع کرده است. فرانسه ورود محموله های باری از انگلیس را نیز ممنوع کرده است. آلمان و ایتالیا و هلند و ایرلند نیز محدودیتهایی اعمال کرده اند.

وقوع سه انفجار و یازده کشته و زخمی در مناطق مختلف افغانستان

پلیس کابل اعلام کرد: انفجارِ صبح امروز در یکی از مناطق حوزه ی دوازدهم امنیتی شهر کابل ناشی از بمب مغناطیسیِ کار گذاشته شده در یک خودروی نظامی بود که براثر آن دو نفر، شامل یک نظامی و یک غیرنظامی زخمی شدند.
 
فرمانده پلیس بزرگراه پَروان به همراه چهار پلیس دیگر نیز براثر انفجار مینِ کنار جاده ای در یکی از مناطق این استان جان خود را از دست دادند.
 
انفجار مین کنار جاده ای در شهرستان " قادِسِ " استان بادغیس هم به کشته و زخمی شدن 4 غیر نظامی منجر شد. منابع افغان همچنین از افزایش شمار تلفاتِ انفجار دیروز در غرب شهر کابل خبر دادند.
 
معاون اول رئیس جمهور افغانستان در‌ پیامی اعلام کرد: در این انفجار، 10 تن جان باختند و پنجاه و دو نفر دیگر زخمی شدند. هدف انفجارِ دیروز در غرب کابل، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان بود.
 

دیشب همزمان با شب یلدا، دمای هوای ۲۰ مرکز استان، زیر صفر بود

شهر کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، دیشب دمای ۲۱ درجه زیر صفر را تجربه کرد. سازمان هواشناسی برای ۲ روز آینده، جوی آرام پیش بینی کرد.
 
همزمان شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت همچون تهران، کرج، اصفهان و اراک مهیاست. سازمان هواشناسی درعین حال از ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز چهارشنبه خبر داد. بارندگی‌های امسال، ذخایر سد‌ها را هم افزایش داده و کشاورزان را بیشتر از هر سال، خوشحال کرد.
 
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha